marți, 19 ianuarie 2010

Clientul nostru - stapanul nostru

Fiindca orice client care cumpara miere isi pune intrebarea "Cat de naturala e mierea?" si e de datoria fiecarei firme, sau producator sa-i ofere clientului cat mai multe garantii si explicatii cu privirea la calitatea mierii, o sa va dezvalui ceea ce am invatat de-a lungul timpului de la tatal meu (si nu de la ceva cursuri speciale de marketing ;))
Daca e sa aleg intre un client nemultumit care ne intoarce spatele, si un client nemultumit care ne cere lamuriri/explicatii, prefer varianta a 2-a. Desi in Romania nu prea se obisnuieste sa incurajezi clientii sa-si exprime nemultumirile, pe principiul comunist: "Daca nu-i place, asta este!", eu sunt total de acord cu practica americana de a obisnui clientul sa-si exprime "off-urile", indiferent ca sunt sau nu, indreptatite.
Nemultumire sau observatiile oricarui client iti ofera sansa de a remedia o problema, sau in unele cazuri chiar te obliga sa afli unde este acea problema.
Va spun foarte deschis, si noi avem uneori astfel de clienti, iar unii dintre ei sunt dispusi sa ne explice foarte clar ce anume i-a nemultumit la mierea cumparata. Acei clienti sunt cei care ne "imping de la spate" ....sa ne verificam lantul de productie, calitatea mierii receptionate, calitatea analizelor efectuate, etc., etc.
Nu-ti poate fi indiferent un client nemultumit. Din contra, pentru el trebuie sa depui un efort dublu de al recastiga, si nu doar pe el, ci si pe acel numar potential de clienti carora el le impartaseste parerea proasta care si-a facut-o despre acel produs / firma.
Iar aceasta teorie nu e de ignorat nici in relatiile de afaceri. Corectitudinea o lauda putini, insa lipsa ei o critica toti, de fata cu cat mai multe persoane.
Revenind la miere si clientii care cumpara miere, concluzia este ca ne prind bine atentionarile clientilor, atunci cand ele sunt fondate.
Am auzit/citit tot felul de "teorii" de depistare daca o miere e naturala...si majoritatea lor sunt "de basm". Evitati sa judecati dupa "ureche" calitatea mierii, insa nu ezitati sa va faceti cunoscute nemultumirile producatorului. Este posibil ca dvoastra sa aveti dreptate, iar daca nu...n-ati pierdut absolut nimic.
E un prim pas ca sa invatam ca avem dreptul la reclamatii la orice produs: incepand de la alimentele cumparate, pana la conditiile de creditare la banca. E dreptul nostru de client, si ar trebui sa invatam sa-l folosim mai des in Romania. Prea multi ani era interzis sau chiar inutil sa faci reclamatii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu