joi, 13 ianuarie 2011

Mierea de calitate = un brand cu reputatie

Am urmarit zilele trecute la televizor foarte putin din emisiunea "100% Garantat", unde era invitata d-na Aneta Bogdan - un nume important in marketingul romanesc, cea care a vorbit acum vre-un an la aceeasi emisiune si despre "brandul de tara" si cum anume ar trebui el cultivat.

D-na Aneta Bogdan si-a prezentat cartea lansata in Noiembrie o carte intitulata "Branding pe frontul de Est" - subtitlu "Despre reputatie, impotriva curentului". Ce m-a impresionat pe mine au fost vorbele ei legate de ce anume ar trebui sa insemne un brand si cat anume conteaza "reputatia" in formarea unui brand.

Eu am legat toate vorbele ei de produsul "MIERE" si de ce anume e nevoie pentru un brand puternic la miere...2 lucruri simple: reputatia si respectarea unei promisiuni - cea legata de calitate.

D-na Aneta Bogdan a spus ca un brand inseamna "o promisiune indeplinita": o promisiune facuta asupra unui produs, iar efortul de a respecta acea promisiune cu fiecare produs livrat de-a lungul timpului iti va fi recompensat prin fidelizarea clientilor.

Ce inseamna asta la miere ?! Ce promisiuni ar trebui sa respecte "un brand / o marca de miere" ? Cat de mult conteaza "Reputatia" cand vorbim de miere ?

Atunci cand cumparam un borcan de miere avem anumite asteptari:
- sa fie miere naturala 100%, fara adaosuri de sirop de glucoza
- sa regasim aroma de fagure pe care multi ne-o amintim din copilarie cand mancam miere la bunici
- sa fim siguri ca e o miere analizata si care respecta conditiile de calitate cerute de legislatia in vigoare
- sa fim siguri ca a fost imbuteliata in conditii de igiena adecvate
- sa avem siguranta ca procedeul de fabricatie ii pastreaza intacte toate proprietatile curative (de ex. ca nu este supra-incalzita)
- atunci cand cumparam un anumit sortiment de miere sa-i regasim acelasi gust si aroma de la un borcan la altul
- sa fim siguri ca este o miere de calitate buna obtinuta de la apicultori cu experienta si traditie in domeniu
- speram ca mierea a fost culeasa din zone florale nepoluate
si probabil multe alte cerinte unele legate de calitate, altele legate de ambalaje....

Ideea este ca doar producatorii care au o buna reputatie, si isi respecta de fiecare data promisiunile cu privire la calitatea produsului pot in timp sa-si fidelizeze clientii si implicit sa promoveze un "brand".

Insa: Atentie mare!!! Nici o marca de miere nu poate aspira spre a deveni un brand decat trecand in timp toate testele de calitate (atat ale clientilor, cat si ale autoritatilor)...timp in care producatorul isi creaza o anumita reputatie in piata...
Asta este cel mai greu test de trecut: TESTUL REPUTATIEI, cum spunea d-na Aneta "impotriva curentului". De ce spun asta ?
Pentru ca piata cere mereu PRODUSE CAT MAI IEFTINE...marile retele de magazine si distribuitorii nu-l intreaba pe producator daca vinde miere de calitate, ci daca vinde la preturi cat mai mici....Iar ca sa reusesti sa intri intr-o piata in care exista deja alti producatori, cel mai simplu este sa intrii cu preturi mai mici, iar asta de multe ori poate insemna rabat la calitate.

Cand sunt in fata unui raft din magazin, indiferent de produse, ma uit cu atentie in primul rand la PRODUCATOR. Eu am 2 reguli de baza:
1) sa fie producator roman (daca stiu ca e posibil la acel produs...ca doar nu o sa gasesc masline produse in Romania ;))
2)sa fie un Producator cu traditie, adica: sau cunosc produsele de mult la raft, sau am mai auzit de acel producator, sau e vorba de producatori individuali micuti si atunci ma duc acasa la net sa vad ce gasesc despre ei.

Am un mare respect fata de companiile romanesti (si in spatele companiilor stau de fapt niste oameni) care au tinut la "Reputatie, impotriva curentului", si deci au tinut la CALITATE. Cunosc cativa apicultori care pot face parte cu succes din aceasta categorie, dar si 2-3 manageri de mici companii care daca vor trece cu succes testul timpului au sanse sa-si inscrie firmele in lista celor cu reputatie si cred cu tot sufletul ca tatal meu face parte dintre acei cativa vizionari, care si-au dorit un business cu reputatie, si nu orice fel de business.

“Viata noastra ar fi mai lucrativa si, in acelasi timp, mai implinita si mai aspirationala daca am intelege ca, dupa cum brandurile occidentale au ajuns la noi cu mult inainte ca Occidentul sa se instaleze in viata noastra, tot astfel brandurile romanesti sunt cele care vor vesti Occidentului, speram cat cat mai curand, intrarea noastra in randul lumii.
”, spune Aneta Bogdan.

3 comentarii:

  1. felicitari pentru tot ce faceti! sunt o cumparatoare fidela, de la plus o iau...
    dar...
    stii tu zicala aia cu spiritul de turma...la birou, toate am comandat de la cineva cunoscut al unei colege, am luat un borcan 15 lei... ajunsa acasa, sotul meu: asta sa nu o dai la copii (m-am speriat, am gustat si nu avea acea aroma de fagure chiar cum ai scris tu aici, era subtire, era cu ceva albicios pe margini-M-AM ENERVAT, am studiat, am citt la tine si tacere, oftica, (din partea mea).
    La serviciu, a 2 zi, am spus: una, alta "mai elegant". Raspuns: da a fost usor incalzita, dar fost testata la analize in bucuresti.
    Ce zici? contine zahar?? nu ma fac 15 lei, dar sotul meu e cam disperat sa nu dau la copii, ce morala mi-a facut , eu pun la sapun miere apidava si dau la copii de asta no name, ma rog...ne am cam certat! asta este!
    ORICUM CA MIEREA APIDAVA EU NU AM INTALNIT ALTA! CLAR!
    felicitari din suflet, tineti-o tot asa!

    RăspundețiȘtergere
  2. Buna Clara,
    Nu-i problema ca ai cumparat o miere "no name" ca poate era direct de la apicultor...desi, din experienta mea apicultorii care au miere buna nu si-o vand asa de ieftin (cam 20 Ron / kg poliflora si 30 Ron/ kg salcamul).
    Nu ma pot exprima cu privire la calitatea unei mieri care nu o vad/ gust, dar "ceva albicios" pe margini nu poate fi decat spuma: spuma care se formeaza atunci cand mierea este pusa in borcan fara a sta la "decantat" dupa ce a fost golita sau trasa cu pompa in tancul din care urmeaza sa fie dozata. Normal trebuie sa stea la decantat la o temperatura cam de 30-32grade Celsius (cam ca in stup vara) ca sa se limpezeasca, cam 10-12h...depinde.
    Deci, nu inseamna ca nu e buna daca are putina spuma sus, probabil doar o lipsa de experienta a ambalatorului.

    RăspundețiȘtergere
  3. De acord cu calitățile pe care trebuie să le aibă mierea, mai puțin că trebuie să respecte legislația în vigoare. Într-o țară în care la un moment dat TOATĂ sare vândută trebuia să fie iodată, mie cel puțin, legislația alimentară nu mai îmi inspiră prea multă încredere. Eu miros mierea. Dacă are urme de orice altceva în afară de ce au pus albinele acolo, nu o iau nici dacă scrie Microsoft pe ea.

    RăspundețiȘtergere